KALENDER SKOLEÅRET 19/20
UGE 43-45: STEMMER OG MUSIKALSKE SYSTEMER
Forløbet vil give de studerende øget stemmebevidsthed, performative
erfaringer med at synge improviseret sammen med andre og kendskab til en arbejdsform indenfor
samtidig/kontemporær musik.
Målgruppe: Musikelever fra de 4 KULT-skoler
Tovholder: Jens Erik Raasted
Samarbejdspartner: Komponist og musiker Toke Brorson Odin
Økonomi: 10.000 + tilskud fra Huskunstnerordningen
UGE 43-49: FORFATTERWORKSHOP MED LONE ABURAS
Den personlige stemme
Med udgangspunkt i elevernes egne erfaringer i en hverdag fyldt med forventninger, pres, drømme og længsler vil forfatteren Lone Aburas lære eleverne at skrive tekster ved hjælp af litterære greb og virkemidler.
Formålet med forløbet er at lære at skærpe elevernes gehør for, hvordan folk taler og ikke mindst taler sammen, at gå tilbage til egen tekst for at redigere og omskrive for på den måde at skabe originale og stærke tekster fortalt af elever med deres helt egen stemme.
Målgruppe: 16 klasser i faget dansk – 4 klasser fra hver KULT-skole
Tovholder: Lisbeth
Samarbejdspartner: Lone Aburas
Økonomi: 70.000 kr. hvoraf 52.500 kr. er bevilliget af Huskunstnerordningen
EFTERÅR 2019 OG FORÅR 2020: DET KONGELIGE TEATER OG OPERAEN
Forestillinger:
21. august: Adressaten ubekendt, efter Kathrine Kressmann Taylors brevroman (1 klasse pr. skole)
10. oktober: Snedronningen af Hans Abrahamsen (1 klasse pr. skole)
26. februar: Idomeneo, Mozarts første opera (1 klasse pr. skole)
1. marts, 24. marts, 31. marts & 18. marts: Brecht: Mutter Courage (1 klasse pr. skole)
13. marts: Mählers 3. symfoni (1 klasse pr. skole)
28. marts: Puccinis Tosca, Operaen (1 klasse pr. skole)
Målgruppe: Elever i musik, drama, dansk, billedkunst
Tovholder: Signe
Samarbejdspartner: Det Kongelige Teater
Økonomi: 30.000 kr.
29. NOVEMBER 2019: DESIGNOVATE
Den Skandinaviske Designhøjskole vil sætte fokus på DESIGN, ARKITEKTUR og BÆREDYGTIGHED ved at lade en række både nye og erfarne designere og arkitekter fortælle om fremtidens design og arkitektur i et bæredygtig perspektiv. Gennem korte og intense talks vil forskellige fagfolk belyse emnet.
Målgruppe: 600-700 elever i Billedkunst og Design og arkitektur
Tovholder: Stinne
Samarbejdspartner: Den Skandinaviske Designhøjskole
Økonomi: 30.000
6. DECEMBER: ARKITEKTURWORKSHOP MED FOKUS PÅ BÆREDYGTIGHED
Den Skandinaviske Designhøjskole faciliterer en arkitekturworkshop, hvor der skal laves bæredygtige studieboliger. Igennem skitsering, tegning og modelbygning visualiseres elevernes studieboliger, og ikke mindst skal der reflekteres over, hvordan boligerne gøres bæredygtige.
Målgruppe: 150 elever i Billedkunst og Design og arkitektur
Tovholder: Stinne
Samarbejdspartner: Den Skandinaviske Designhøjskole
Økonomi: 30.000 kr.
JANUAR, FEBRUAR OG MARTS 2020: FOTOPROJEKT MED MARIE RØMER WESTH
Blikket og billedet - et portrætprojekt med udgangspunkt i fotografiet
Formål med forløbet er at indlede en dialog med eleverne, om hvordan man fortæller
personlige historier med fotografiet, hvad enten man laver et gennemarbejdet portræt, en
fotoserier eller enkelte snapshot. Eleverne vil få prøvet kræfter med
den kreative proces både før, under og efter det øjeblik det tager, at tage et billede. At
eleverne vil blive bevidste om visuelle fortællinger, fotografiets muligheder og brugen af
kameraet som et personligt redskab.
Målgruppe: 4 klasser i billedkunst
Tovholder: Iben
Samarbejdspartner: Marie Rømer Westh
Økonomi: 55.000 kr, hvoraf 41.250 kr. er bevilliget af Huskunstnerordningen
20. MARTS: CPH:DOX I BREMEN TEATER
Traditionen tro har vi i år igen lavet et samarbejde med CPH:DOX, hvor vi fylder Bremen Teater med 600 KULT-elever. De to film, der vil blive vist er Feels Good Man og Saudi Runaway, som begge handler om, hvordan systemer undertrykker eller kommer ud af kontrol. Feels Good Manhandler om Matt Furie, der er skaber af tegneseriefrøen Pepe the Frog, som pludselig blev brugt som symbol for ekstremistiske grupper på Internettet og hans (umulige) forsøg på at 'erobre' sin tegning tilbage. Den anden film Saudi Runaway, handler om en saudisk kvinde, der flygter til Schweiz, og hvor hun dokumenterer sin rejse med sin mobiltelefon.
Målgruppe: 600 elever fra de 4 KULT-skoler
Tovholder: Gitte
Samarbejdspartner: CPH:DOX
Økonomi: Ca. 25.000 kr.
MARTS OG APRIL: TEATERPROJEKTET TIMEOUT
Målgruppe: 1-2 drama og danskklasser pr. skole
Tovholder: Gitte
Samarbejdspartner: Skuespillerne Marianne Søndergaard og Sofie Pallesen
Økonomi: Ca. 84.700 kr. inkl. tilskud fra Huskunstnerordningen
Projektet tager udgangspunkt i tematikken TID. Eleverne skal reflektere over deres tid igennem et kunstnerisk forløb for at styrke den moderne dannelse, som bla. handler om selvbestemmelse i forhold til tid. Mange unge føler sig pressede, og at de ikke selv er herre over tiden. Gennem dialog og refleksion, fysik, sanseligt og skriftligt arbejde skal eleverne levendegøre og gestalte deres tanker og følelser om TID, så de kan tage stilling til, hvordan deres tid forvaltes kvalitetsmæssigt og praktisk. Eleverne skal gerne glemme tiden i et fabulerende, kreativt og kropsligt samarbejde med kunstnerne.
19. MARTS: KULT-CAFE
Målgruppe: Alle KULT-elever fra de 4 skoler
Tovholder: Elevudvalg med repræsentanter fra de 4 skoler
Samarbejdspartner: Elever fra de 4 KULT-skoler
Økonomi: ca. 5000 kr.
For 4. år holdes der KULT-café, som er en café, hvor elever fra de 4 KULT-skoler mødes en aften, optræder for hinanden og socialiserer uden for de ellers mere skolerelaterede projekter. KULT-café er initieret og arrangeret af eleverne selv og de tilrettelægger aktiviteter og alt praktisk omkring caféen. Bands fra de 4 skoler optræder, der bliver vist udstillinger bla. portrætterne fra Marie Rømer Wesths fotoprojekt og meget mere er op programmet.